19.5.2013

Sankarillista ja kaunista Wagneria


Richard Wagnerin 200-vuotissynttärit ovat aivan nurkan takana. Tahdotko tutustua hänen musiikkiinsa ilman 4-5 tunnin oopperasessiota? Nappaapa mukaasi tämä levy alkupaloiksi.

Levy on ikään kuin läpileikkaus Wagnerin tuotannosta, alkuvuosien perinteisemmän oopperakaavan sävellyksistä myöhempään kokonaisteosajatteluun, sikäli kun niistä voi ’aarioita’ irrottaa. Rienzin rukous Allmächt’ger Vater edustaa skaalan perinteisempää päätä, kun taas Niebelungen sormus –sarja kenties sitä läpisävelletyintä. Sormus –sarjasta levyllä kuullaan Siegmundin miekkamonologi (Ein Schwert verhiess mir der Vater) Valkyyriasta sekä Siegfriedin Waldweben (Metsän kuiskinta) –kohtaus sarjan kolmannesta osasta. Väliin mahtuvat otteet ns. keskikauden oopperoista Lohengrin, Mestarilaulajat ja Tannhäuser.

Lohengrinistä on mukana Graalikertomuksen (In fernem Land..) harvemmin kuultu pidempi, kahden värssyn versio. Säveltäjä leikkasi toisen osan ennen oopperan ensi-iltaa, koska arveli sen lähinnä haukotuttavan yleisöä. Toki ritarin nimen paljastukseen päättyvä versio on draaman kaaren kannalta jännittävämpi, mutta mielenkiintoinen on tämä pidempikin, tuo lisää syvyyttä henkilöihin ja kertoo enemmän heidän suhteistaan. Nürnbergin mestarilaulajista levylle on poimittu laulajakiltaan pyrkivän Waltherin koelaulu Am stillen Herd. Tannhäuserista kuullaan Inbrunst im Herzen, päähenkilön vahva kertomus pyhiinvaellusmatkastaan Roomaan Paavia tapaamaan.

Erikoisin osa levyllä on nk. Wesendonck -laulusarja, jonka Wagner sävelsi silloisen muusansa Mathilde Wesendonckin runoihin, alun perin naisäänelle ja pianolle. Orkesterisovitukset teki myöhemmin Felix Mottl. Miesäänet eivät ole aikaisemmin kovin montaa levytystä näistä lauluista tehneet. Mielenkiintoisiksi Wesendonck –laulut tekee myös se, että Wagner työsti samaan aikaan oopperaansa Tristan ja Isolde, johon usea sarjan kappale viittaa, ollen ikään kuin tutkielmia samasta aiheesta.

Wagneria levyllä laulaa eräs tämän hetken kuumimmista oopperanimistä, saksalainen tenori Jonas Kaufmann. Monet pitävät häntä aikamme suurimpana Wagner -toivona. Eikä ihme, kun hänen runollisen kaunista ja samalla sopivan sankarillista tulkintaansa kuuntelee. Kaufmannin tummahko baritonisävytteinen ääni jakaa mielipiteitä, mutta siinä on runsaasti piirteitä, jotka tekevät hänestä jo nyt lupaavan Wagner -tulkin. Hänen äänensä on riittävän voimakas ja tekniikkansa vakaa, jotta hän pystyy laulamaan vahvimmat ja vaativimmatkin kohdat. Ja nimenomaan laulamaan, huutamiseen tai mylvintään hän ei sorru missään vaiheessa. Toisaalta hänen italialaistyyppinen laulutapansa, soljuvat legatot, herkät ohennukset ja äärimmäisen kauniit pianissimonsa tuovat tulkintaan runsaasti syvyyttä ja nyansseja. Lisäksi mies on varsinainen stage animal, osaa näytellä, ja tarinaan heittäytymisen kuulee myös äänessä. Näyttämöllä Kaufmann on levyllä laulamistaan rooleista esittänyt toistaiseksi vasta Lohengriniä ja Siegmundia sekä Mestarilaulajien Waltheria konsertissa. Vaativammat Tannhäuser, Tristan ja Siegfried ovat tulossa, kenties. Wesendonck -lauluissa Kaufmann pääsee esittelemään kiiteltyjä lied -tulkinnan taitojaan. Tenoria tukee levyllä täydellisesti Berliinin Saksalaisen Oopperan (Deutscher Oper Berlin) orkesteri johtajanaan Donald Runnicles.

Kaufmann julkaisee tiettävästi syksyllä albumin toisen 200 -vuotisjuhlaa viettävän synttärisankarin, Verdin, tuotannosta. Hiljattainen menestys Lontoon Don Carlossa lupaa hyvää silläkin saralla.

Wagner: Kaufmann levyn saatavuus Ratamossa

Traileri levyn teosta

Yle Teema muistaa Wagnerin syntymäpäivää lähettämällä Metropolitan Oopperan suurtuotannon Sormus –sarjasta 21.-25.5. Katselukokemusta voi myös kommentoida interaktiivisesti yle.fi/klassinen/live sivulla asiantuntevassa seurassa. Lisätietoja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti